Køkkentanker

For et par uger siden fandt jeg lige præcist den gryde, som jeg tror, at jeg har ønsket mig i lang tid. Den er stor nok til, at jeg kan lave store portioner af simreretter i den. Den er flot. Den klæder mit køkken og den mad, jeg laver. Jeg elsker at lave simreretter. I store mængder. Det er så nemt at lave. Ok. Det tager tid. Men den tid, man vinder ved bare at kunne tø en bøtte med simreret op og servere den på en almindelig råkold hverdag, opvejer hele besværet. Og det er faktisk ikke svært at lave simreretter. Man skal bare lige finde sin egen stil. Selv er jeg glad for at bruge paprika og stærk chili. Andre foretrækker at bruge tomater og timian. Det er ok. Bare basen er ok, og retten stadig smager, når den bliver tøet op, så er der ikke nogen problemer.

Eftersøger gryder

Jeg har længe gået og kigget på gryder. Det lyder vanvittigt. Men en god gryde er altafgørende, hvis simreretten skal blive god. Også efter nedfrysning. Tro mig. Jeg har lært det af dårlig erfaring.

Det at lave mad med gryder eller stegepander, som ikke er god kvalitet, er ikke mig. Jeg forlanger, at stegepanden er nem at håndtere. Der må gerne være et ekstra ’øre’ på den, som jeg kan holde den i, når jeg braiserer. Grydens låg skal slutte tæt til selve gryden. Fungerer det ikke med grejet, så bliver det til dårlig mad. Så enkelt er det. Ingen har lyst til at spise dårligt tilberedt mad. I alt fald ikke i min familie. Og især ikke jeg. Og jeg er faktisk stolt af, at mine børn er i stand til at kende forskel på salvie og estragon. Det er de færreste børn, der kan det i deres alder. Men det har noget at gøre med, at madlavning har en stor plads i vores families fællesaktiviteter.

Importeret fra Tyskland

Så da jeg fandt den gryde, som jeg længe har ledt efter, blev den naturligvis bestilt via internettet lige med det samme. Den skal importeres fra Tyskland. (Hvilket sikkert fortæller dig en hel masse om, hvor nørdet jeg er.) Jeg fik oversat alle beskrivelser og vejledninger og fik sendt min ordre afsted. Jeg blev naturligvis også skrevet op på shoppens nyhedsbrevsliste. Betalingen blev lavet med vores fælles kreditkort. Og der gik måske 2 minutter, så fik jeg en mail, der sagde, at min ordre var modtaget. Efter endnu 1 minut fik jeg endnu en mail om, at betalingen er modtaget, og at ordren bliver behandlet. Alt godt.

Øv da!

Der skete så ingenting i de næste 3 dage. Jeg havde faktisk ventet at få en mail om, at min ordre er på vej. Men intet. Efter 4 dage fik jeg så en mail, der fortalte mig, at den gryde, jeg har bestilt, desværre ikke er på lager. Jeg fik et forslag om at købe en anden lignende gryde. I en anden farve.

Skuffelsen var stor. Jeg skrev tilbage, at jeg helst ville vente til, at de får den gryde, jeg oprindeligt har bestilt på lager igen.